18 listopada, godz. 9.00 - 17.00
Biblioteka Narodowa,
al. Niepodległości 213, Warszawa
Bezpłatnie
Weź udział w bezpłatnym szkoleniu, które pozwoli na zdobycie teoretycznej i praktycznej wiedzy w zakresie rekomendowania i upowszechniania czytania wśród pacjentów i ich opiekunów, jako narzędzia rekonwalescencji oraz rozwoju emocjonalnego i intelektualnego dzieci.
Uczestnicy szkolenia otrzymają potwierdzenie zdobytych umiejętności w postaci certyfikatu.
Szkolenie rekomendowane przez Polskie Towarzystwo Pediatryczne
Profesor i Wieloletni Dziekan Wydziału Pediatrii na Boston University School of Medecine; jeden z 12 założycieli Society of Developmental and Behavioral Pediatrics; pierwszy Dyrektor Medyczny w Boston Medical Center. Współzałożyciel organizacji ReachOutAndRead.org, Medical Legal Partnership, Health Leads, Healthy Steps, oraz The Nutrition & Fitness for Life, które zmieniły oblicze opieki pediatrycznej dla ubogich rodzin w USA.
Specjalista z pediatrii, gastroenterologii i gastroenterologii dziecięcej, wieloletni kierownik Kliniki Gastroenterologii i Żywienia Dzieci Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. Autor ponad 197 publikacji, wykonał ponad 16 tysięcy endoskopii górnego i dolnego odcinka przewodu pokarmowego z polipektomiami, rozszerzaniem przełyku i usuwaniem różnorodnych ciał obcych z żołądka i przełyku. Były wieloletni Członek Zarządu Głównego Polskiego Towarzystwa Pediatrycznego, Konsultant Wojewódzki z gastroenterologii dziecięcej dla Mazowsza.
Popularyzator wiedzy: współautor, redaktor naukowy i tłumacz podręczników dla lekarzy, studentów medycyny, konsultant medyczny w prasie parentingowej.
Pracuje na Wydziale Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego. Prowadzi badania nad rozwojem językowym dzieci jedno- i wielojęzycznych, realizuje projekty badawcze we współpracy z ośrodkami naukowymi w Norwegii i Wielkiej Brytanii, tworzy narzędzia do diagnozy rozwoju językowego, na UW prowadzi zajęcia z metodologii i psycholingwistyki rozwojowej. Popularyzuje wiedzę o wielojęzyczności wśród rodziców i nauczycieli w Polsce i za granicą.
Niemiecki psychiatra i neurobiolog, doktor nauk medycznych i filozofii, był ordynatorem w Klinice Psychiatrycznej Uniwersytetu w Heidelbergu, profesorem gościnnym na Uniwersytecie Harvarda oraz w Institute for Cognitive and Decision Sciences w stanie Oregon w USA. Głównym przedmiotem jego badań jest pogranicze neurobiologii poznawczej, badań procesu uczenia się oraz psychiatria. Od 1997 roku kieruje katedrą psychiatrii na Uniwersytecie w Ulm.
Redaktor psychiatrycznej części czasopisma Nervenheilkunde oraz kierownik założonego przez siebie Centrum Wymiany Wiedzy z Dziedziny Neuronauk i Edukacji w Ulm. Autor wielu neurobiologicznych bestsellerów m.in. Cyfrowa demencja czy Epidemia smartfonów.
Lekarz pediatra i immunolog kliniczny, nauczyciel akademicki Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. Zainicjował w 2019 projekt naukowo-badawczy „Smog a zdrowie dzieci”, (we współpracy z agencją badawczą ARC oraz Politechniką Warszawską) wykazujący skalę obciążeń zdrowotnych polskich dzieci eksponowanych na smog. W latach 2019-2023 pełnił funkcję Szefa Grupy „Infekcje” oraz był Członkiem Zarządu Sekcji Immunologii Europejskiej Akademii Alergologii i Immunologii Klinicznej (European Academy of Allergy and Clinical Immunology – EAACI), od 2023 członek zarządu Sekcji Pediatrii EAACI.
8:30 Rejestracja uczestników
9:00 Powitanie: Maria Deskur Prezeska Fundacji Powszechnego Czytania
dr Tomasz Makowski Dyrektor Biblioteki Narodowej
dr Piotr Pawliszak Prezes Okręgowej Rady Lekarskiej w Warszawie
9:20 dr hab. n. med. Wojciech Feleszko
Pediatria przyszłości – jak osiągnąć prawdziwy dobrostan psychofizyczny naszego pacjenta
9:35 prof. Barry Zuckerman
Czytanie jako część pediatrii: podstawy badawcze i doświadczenie 30 lat Reach Out and Read
10:00 prof. dr hab. n. med. Piotr Albrecht
Między mózgiem a trawieniem: Czytanie jako narzędzie budowania relacji i odporności: prewencja uzależnień
10:15 prof. Manfred Spitzer
Co dziś wiemy o wpływie ekranów na dobrostan psychofizyczny dzieci.
10.50 prof. dr hab. Ewa Haman
Co badania psycholingwistyczne mówią o roli czytania we wczesnym rozwoju językowym
11:15 przerwa kawowa
11:45 Warsztat 1 – Jakie książki dla jakiego dziecka?
Książki odpowiadające zmieniającym się potrzebom i kompetencjom (semantycznym, wizualnym, społecznym) dzieci
13:20 przerwa lunchowa
13:50 Warsztat 2 – Jak rozmawiać z rodzicem nieczytającym?
Komunikacja z rodzicami i opiekunami. Na co zwrócić uwagę.
15:40 prof. Barry Zuckerman Q and A – rozmowa/pytania do ekspertów
połączenie online z tłumaczeniem
17.00 Zakończenie rozdanie certyfikatów i materiałów